Ny förvaltningslag - större krav på att rätta oriktiga beslut?

Sedan den 1 juli i år gäller en ny förvaltningslag. Jag har läst att förvaltningar har blivit mer tvingade nu att rätta oriktiga beslut, om de kan rättas utan att det blir stora "besvär". Gäller det även för beslut som fattades innan den nya lagen trädde i kraft? Tror det gäller beslut som de själva tycker är felaktiga. Detta gäller i en kommun.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer inleda med att kort gå igenom den nya regleringen vad gäller rättelse och ändring av förvaltningsbeslut.

Det stämmer att den nya förvaltningslagen trädde i kraft den 1 juli 2018 (Förvaltningslag 2017:900). Reglerna om rättelse och ändring går numera att finna i 36-38 §§ nya lagen:

36 §: Ett beslut som innehåller en uppenbar felaktighet till följd av myndighetens eller någon annans skrivfel, räknefel eller något annat liknande förbiseende får rättas av den myndighet som har meddelat beslutet.

Denna paragraf motsvarar 26 § 1 meningen i den gamla förvaltningslagen och innebär alltså ingen större materiell förändring.

37 §: En myndighet får ändra ett beslut som den har meddelat som första instans om den anser att beslutet är felaktigt på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning.

Ett beslut som till sin karaktär är gynnande för någon enskild part får dock ändras till den enskildes nackdel bara om

1. det framgår av beslutet eller de föreskrifter som det har grundats på att beslutet under vissa förutsättningar får återkallas,

2. tvingande säkerhetsskäl kräver att beslutet ändras omedelbart, eller

3. felaktigheten beror på att parten har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.

Denna paragraf saknar motsvarighet till den gamla förvaltningslagen, men utgör en kodifiering av den tidigare praxis som utarbetats i domstolar. I lagkommentaren till denna nya paragraf anges att ett beslut bör som regel kunna ändras så snart det av något skäl finns anledning att dra slutsatsen att beslutet är oriktigt. Bestämmelsen är sk. fakultativ, vilket innebär att myndigheten själv kan besluta om en ändring ska göra eller inte (att jämföra med 38 § som innebär krav på ändring).

38 §: En myndighet ska ändra ett beslut som den har meddelat som första instans om

1. den anser att beslutet är uppenbart felaktigt i något väsentligt hänseende på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning, och

2. beslutet kan ändras snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel för någon enskild part.

Observera att om förutsättningarna är uppfyllda enligt bestämmelsen, ska myndigheten ändra sitt beslut. Denna paragraf motsvarar i huvudsak 27 § 1 stycket, men även delvis andra stycket av den gamla lagen. I den gamla lagen angavs att skyldigheten för en myndighet att ändra ett beslut inte gällde om det förelåg särskilda skäl mot det, vilket nu har tagits bort. Nu ska istället myndigheten endast ta hänsyn till väsentliga oriktigheter, vilket innebär att myndigheter ges stöd för att avstå från att besluta om ändring i dessa fall.

Gäller den nya regleringen för beslut som tagits innan den trädde i kraft?
Som huvudregel gäller följande: En lag blir endast tillämplig på sådana situationer/händelser/beslut som sker efter det att lagen trätt i kraft. Detta hör ihop med legalitetsprincipen och retroaktivitetsförbudet, vilket innebär att man inte kan underkastas lagstiftning som inte existerade vid det aktuella händelseförloppet. Jag har svårt att se varför denna huvudregel inte skulle gälla i detta fall. Mitt svar blir därför att den gamla förvaltningslagen sannolikt ska tillämpas på myndighetsbeslut som tagits innan den 1 juli 2018. Med det sagt, finns det givetvis möjligheter för myndigheter att vidta rättelser och ändringar även enligt den gamla lagen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Tveka inte att kommentera nedan om du har några ytterligare funderingar.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare