FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag04/04/2018

Ny delägare i ett handelsbolag, vad krävs?

Hej vi har en handelsbolag 50/50 partnership, snart är vi gång nu min kompanjon börja blanda sin fru(hustru) i business . Först ville han anställa henne som städhjälp, Som jag tycker inte om. Min frågan är kan han sälja en del av hans business till henne för att jag kan inte nekas hennes inblandning ?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den handlar om att en delägare i ert handelsbolag har rätt att ta in en ny/tredje delägare trots att du inte vill det. Om jag har missförstått är du välkommen att skicka in en ny fråga till oss!

Tillämpligt lagrum

Lag om handelsbolag och enkla bolag (HBL).

Vad gäller i ditt fall?

Delägarna i ett handelsbolag är fria att bestämma över sina respektive relationer, vilket framkommer av 2 kap. 1 § HBL. Delägarna har även full ansvarsfrihet när det kommer till bolagets organisation, ändring av bolagsavtalet (om ett sådant föreligger), ändring av bolagets ansvarsfördelning etc.

Detta betyder att om du och din kompanjon har ingått ett avtal när ni startade handelsbolaget om att ni var fria att t.ex. ta in nya delägare så gäller det avtalet. Om ni inte ingick ett sådant avtal så tillämpas istället andra regler i HBL vilket framkommer av 2 kap. 1 § andra stycket HBL. Där anges det att, om ni inte har ingått ett avtal som bland annat reglerar delägarnas skyldigheter och rättigheter i ert handelsbolag, så krävs samtycke av samtliga delägare för att en ny delägare ska få inträda i handelsbolaget, detta framkommer av 2 kap. 2 § HBL.

Slutsats

1. Ingick ni ett avtal när ni bildade handelsbolaget där det var okej för respektive delägare att göra som de ville med sin andel? Om så är fallet kan det vara okej att din kompanjon tar in en ny delägare.

2. Om ni INTE ingick ett sådant avtal när handelsbolaget bildades krävs samtycke från samtliga delägare för att en ny delägare ska få inträda i handelsbolaget.

Det beror alltså på om ni ingått ett avtal eller inte i ert handelsbolag och vad det eventuella avtalet säger.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna med fler frågor till oss!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare