FrågaSKATTERÄTTÖvrigt25/05/2017

Norsk skatteskuld regleras av norsk lagstiftning

Hej jag fick i början av året ett skattekrav från Norge som var från år 2007 (alltså 10 år senare) som borde vara i mitten av de år jag jobbade där. Som jag kan komma ihåg så har jag alltid fått pengar tillbaka på skatten från de år jag jobbade där och om så inte varit fallet så har jag betalat de som krävts, när jag ringde skatteetaten i Norge så kunde dom inte hitta mig systemer (vilket kanske intebår såbkonstigt eftersom jag inte jobbat där på säker 8-9 år) och dom bad mig skicka ett mail så skulle dom höra av sig när dom granskat mitt fall. Jag har ikte fått något svar från dom men nu idag så kom ett nytt inbetalningskrav. Min fråga är alltså kan dom kräva en skatteskuld så sent som 9-10år senare eller lutar detta år någon slags bedrägeri ? Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller den första delen av frågan, dvs om den norska staten kan kräva en skatteskuld 9-10 år efter taxeringsåret, är det någonting som regleras av norsk rätt och som jag tyvärr inte kan svara på. Jag tror att det är möjligt att du får svaret på detta om du kontaktar det norska skatteverket, de lär kunna svara på när norska skatteskulder förfaller.

Angående frågan huruvida det kan handla om bedrägeri skulle mitt råd vara att bekräfta inbetalningskravet med det norska skatteverket och verifiera att det inbetalningskrav som du fått egentligen härstammar från dem. Om inte skulle jag vända mig till polisen så att de kan undersöka huruvida det handlar om bedrägeri. Om ja, borde du förklara för dem att du har ett pågående ärende angående kravet, eftersom det är möjligt att myndigheten som behandlar ditt ärende och den som driver in skulden inte nödvändigtvis löpande uppdaterar varandra.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare