Nödvärn och rätt till självförsvar

Hej!

I helgen blev jag fasthållen samt knuffad utför en trappa på ett evenemang.

När de höll fast mig så försökte jag göra allt för att ta mig loss, råkade tyvärr träffa någon i ansiktet i all panik, var absolut inte meningen. Kan tillägga att jag har klaustrofobi och får svåra panikattacker i såna situationer.

Gjorde jag rätt ändå som brukade självförsvar?

jag har blåmärken samt rivmärken på armarna från fasthållningen, samt en skallskada från då de knuffade mig utför en trappa.

De är varken poliser eller väktare.

Kan de anmäla mig för att jag brukade självförsvar?

De ville kasta ut mig för att jag blev ledsen när en av dem sa en elak sak till mig.

Tacksam för svar!

Mvh Diana

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din gärning kan anses brottslig
Först måste konstateras huruvida ditt slag kan utgöra brott. Utgångspunkten är att den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta, döms för misshandel (3:5 brottsbalken). Jag kommer i min fortsatta bedömning att utgå från att slaget tillfogade personen sådan följd som misshandelsbestämmelsen förutsätter.

Om din gärning kan rättfärdigas
Din gärning kan dock rättfärdigas om du var i en "nödvärnssituation" och gärningen inte var uppenbart oförsvarlig (brottsbalken 24:1). En nödvärnssituation föreligger bland annat då gärningsmannen har påbörjat ett brottsligt angrepp på person, vilket stämmer överens med ditt fall då gärningsmannen till exempel hade påbörjat misshandel samt ofredande av dig innan du slog hen i ansiktet. Vidare får försvarsgärningen inte klart avvika från vad som hade varit behövligt i situationen. Min bedömning är därmed att det var okej för dig att använda våld, då våldet inte fortsatte efter att gärningsmannen var oskadliggjord.

Min samlade bedömning är att du befann dig i en sådan nödvärnssituation som rättfärdigar din gärning. Hur en domstol skulle avgöra frågan är dock svårt för mig att säga. Det beror på vilken bevisning i form av vittnen som kan stödja din uppfattning av händelseförloppet.
__________________________________________________________________________________________
Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar eller anser du att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare