FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/08/2019

Ni ska betala bodelningsförrättaren med lika mycket var

Min man och jag ligger i skilsmässa, inget äktenskapsförord, jag tjänar mer och äger mer. Han vill ha bodelning, men vill inte betala juristens arvode. Tycker att han tjänar mindre. Men däremot drar han ut på hela processen och begär mer tid och överklagar. Så han drar ju med flit upp räkningarna. Men drar man av det på slutet? ...från det som tillfaller honom i slutet? Det är väl inte meningen att fylla den enes fickor, utan att ha en rättvis process för båda?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Relevanta regler finns i äktenskapsbalken.

Jag antar att den jurist du skriver om är er bodelningsförrättare (alltså en person som ska utföra bodelningen mellan er, utsedd av tingsrätten om ni ex. inte kan enas) (17 kap. 1 § ÄktB). Bodelningsförrättarens arvode ska betalas med hälften var av makarna (17 kap. 7 § andra stycket ÄktB). Om den ena maken har orsakat ökade kostnader genom försummelse eller vårdslöshet kan bodelningsförrättaren bestämma att den maken ska betala mer, exempelvis genom att försöka dra ut på tiden (17 kap. 7 § ÄktB).

Förutsatt att det är en bodelningsförrättare som ni har, är utgångspunkten att ni ska betala 50/50, men förrättaren kan ev. besluta att din make ska stå för mer om han försöker driva upp kostnaderna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare