Nekat uppehållstillstånd för hustru

Jag är gift med en kvinna från kina sedan oktober 2015. Ansökte om uppehållstillstånd för henne 20151029.

Fick ett svar från migrationsverket 20170825 med ett negativt beslut.

Jag var i Kina när vi gifte oss och vi hade inga planer på att migrationsverket skulle kräva oss på de mest intima uppgifter. Vi visste inte att migrationsverket skulle ställa dessa frågor. Skulle vi planera att lura migrationsverket hade visäkert suttit och planera för hur min fru skulle komma till sverige. När jag var under oktober månad så reste vi runt i Kina och kände oss lyckliga.

Sen kom vardagen med intervjuer i Peking för henne och ett och ett halvt år för mig på migrationsverkets.

De ansåg att vi inte kommunicerade som de ville.

Ska migrationsverket avgöra om jag älskar en kvinna eller inte?

Jag 67 år och hon är 55 år.

Detta handlar bara om att vi vill leva tillsammans

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Giftermål innebär en presumtion för uppehållstillstånd. Det är således upp till Migrationsverket att "bryta" presumtionen om någons maka ska nekas ett uppehållstillstånd, t.ex. genom att de objektivt gör det sannolikt att äktenskapet är ett sk. skenäktenskap. Migrationsverket måste åtminstone peka på en eller flera konkreta omständigheter som kan ifrågasätta äktenskapets syfte, d.v.s. en bedömning huruvida det är ett "riktigt" äktenskap eller ej.

Ni kan välja att överklaga beslutet och då motbevisa Migrationsverkets påståenden, och på så sätt få ett uppehållstillstånd till din fru. Utifrån informationen i frågan kan jag inte bedöma om Migrationsverket gjorde rätt eller ej, men jag rekommenderar er att kontakta en jurist för hjälp med en överklagan. En av våra jurister kan ni nå här: http://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare