FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/07/2017

Negativ avtalsbindning, betalningskrav utan ingånget avtal

Tjena, min tjej köpte en surfplatta på abonnemang hos operatören 3 för ett tag sen och helt plötsligt måste hon betala för 3 olika bredband, 900kr extra varje månad, det står inget om det i avtalet och när hon ringer dit så finns de inget avtal som säger något om det. Endå säger dem att dem inte kan göra något åt det och att hon måste fortstätta betala dem 900kr varje månad tillochmed augusti 2018. Har dem rätt att göra så när de inte finns något skrivet eller muntligt avtal gjort? Kan hon få juridisk hjälp med dethär?

Lawline svarar

Hej och jättetrevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Negativ avtalsbindning
Inom juridiken finns något som kallas negativ avtalsbindning. Begreppet innebär att en näringsidkare sänder ut fakturor eller varor som mottagaren inte beställt, det vill säga utan att parterna kommit överens och avtalat om detta. Detta är inte tillåtet enligt svensk rätt eftersom man enligt huvudregeln måste avge en accept för att ett avtal ska gälla. Negativ avtalsbindning kan i undantagsfall vara tillåtet, då man till exempel prenumererar på en tidning och förlaget skickar ut ett förnyelseavtal om prenumerationen. Väljer man att då att inte avsäga sig fortsatt prenumeration kan man bli bunden, men det gäller alltså en förnyelse av samma avtal.

Om din flickvän inte accepterat att ingå dessa abonnemang från början är det således inte tillåtet för operatören att sända ut betalningskrav för dem.

Sammanfattning och rekommendation
Sammanfattningsvis får operatören inte sända ut betalningskrav för något din flickvän inte accepterat att ingå avtal om. Bestrider ni dessa måste operatören styrka att ett avtal ingåtts, antingen skriftligt eller med en ljudfil. Skulle inte operatören upphöra med krav på betalning är det absolut möjligt att få vidare juridisk hjälp för att försöka hitta en lösning och se över avtalet. Antingen kan ni boka tid med en jurist här på Lawline via denna länk, lawline.se/boka, eller ringa på telefonnummer 08-533 300 04, där öppettiderna är mån-fre 10-16.

Önskar er lycka till och jag hoppas att svaret bringat klarhet i situationen. Ni är alltid välkomna att återkomma till Lawline vid ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare
Vi använder Cookies
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats. För att anpassa dina cookie-inställningar, vänligen klicka på “Mer information”