Nedsättning av hyra

Hyresvärden gör ett driftstopp "några dagar ", och vi blir utan värme och varmvatten.Vi hyresgäster har nyligen lämnat in en anmälan till bolaget, som åtgärdat större delen av våra krav. Jag brukar ofta hjälp vänner med att formulera skrivelser/anmälan, men denna gång går jag bet.

Hur formulerar jag en anmälan gällande krav på reducering av våra hyror?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att hyresgästen har rätt till nedsättning av hyran om det förekommit brister i lägenheten. Denna rättighet grundas i hyresvärdens skyldighet att underhålla lägenheten och se till att den är i brukbart skick vid tillträde och under hyrestiden, vilket regleras i 12 kap 9 §, och 15 § Jordabalken, JB.

Brist innebär en försämring eller hinder i boendet, exempelvis som i ert fall avstängd el och varmvatten då lägenheten inte är brukbar under denna period. En förutsättning för hyresnedsättning är att det inte är hyresgästen själv som orsakat bristen.

I detta fall verkar det vara en brist som hyresvärden svarar för och ni har då rätt till nedsättning av hyran, se 12 kap 11 § JB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare