Nedsättning av årsavgiften vid störningar

Hej! Köpte en bostadsrätt i mars 2018. Strax efter det började bostadsrättsföreningen att bygga föreningslokal under min lägenhet, vilket har inneburit mycket störande ljud men framförallt innebär att det är fest med bl a hög musik minst två gånger/ vecka sedan lokalen blev färdigställd. Har jag rätt att kräva någon ersättning av föreningen, som t ex reducerad månadsavgift el dyl för de nya omständigheterna/förutsättningar för mig som bostadsrättsinnehavare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att bostadsrättsföreningen hyr ut föreningslokalen och då blir reglerna i 12 kap. jordabalken (JB) aktuella.

Lokalhyresgästen får inte störa andra personer i sin omgivning

När lokalhyresgästen använder lokalen ska hen inte störa de som bor i omgivningen i sådan grad att det är skadligt för hälsan eller annars försämrar bostadsmiljön (12 kap. 25 § första stycket JB). Det handlar främst om ljudstörningar och ett exempel är musik.

Bostadsrättsföreningen är skyldig att ge tillsägelser

Hyresvärden är skyldig att agera och ge tillsägelser åt den störande personen (12 kap. 25 § andra stycket JB). Hyresvärden är bostadsrättsföreningen och den måste få störningarna att upphöra. I fall den störande personen inte upphör med störningarna efter tillsägelsen blir nyttjanderätten förverkad (12 kap. 42 § 6 p. JB). Då har bostadsrättsföreningen rätt att säga upp lokalhyresgästen till avflyttning. Om bostadsrättsföreningen inte gör något åt problemet har du rätt till nedsättning av årsavgiften.

Vad du kan göra nu

Jag skulle rekommendera dig att i första hand ta kontakt med bostadsrättsföreningen och meddela den om störningarna. Om bostadsrättsföreningen inte agerar har du rätt till nedsättning av årsavgiften.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare