Närvaro vid beslut av socianämnden

Hej jag ska överklaga ett beslut från socialtjänsten. Jag undrar om jag har rätt att närvara när socialnämnden tar upp detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Ett beslut av socialtjänsten är ett myndighetsbeslut, vilket överklagas hos samma myndighet. I det här fallet är det socialtjänsten, för att sedan tas upp som mål i förvaltningsdomstolen, 23 § Förvaltningslag (1986:223), se här https://lagen.nu/1986:223.

Kommunens uppgifter inom socialtjänsten fullgörs bl.a. av socialnämnden, 2 kap 4 § Socialtjänstlag (2001:453). De är alltså inget överprövningsorgan.

I Sverige råder offentlighetsprincipen, vilken bland annat innebär att allmänheten har tillgång att närvara vid mål i domstol. Det här innebär att du normalt sätt har rätt att närvara när förvaltningsrätten tar upp ditt överklagande i domstol.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare