Narkotikabrott, påföljder m.m.

Var på festival och åkte dit för bruk av cannabis o innehav. Är tidigare inte dömd. Köpte 5 tabletter extasy som ej var avsedda till endast mig och sen fick jag pissa. I förhöret sa han att dom skickar mitt urin på prov och jag förmodligen kommer få böter. Min inkomst är aktivitetsstöd 3000 och jag är arbetslös, hur mycket kommer min bot falla på, och hur kommer domen se ut? Behöver jag bara betala böter, eller kommer jag få skyddstillsyn/pissa flera gånger/samhällstjänst/prick i registret osv?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först vill jag understryka att många omständigheter förutom narkotikaart och mängd tillmäts betydelse i ett narkotikamål. Tidigare har Högsta domstolen dömt ut fjorton dagar fängelse för innehav av 50 ectasytabletter. Innehav av fem ectasytabletter faller under det mildare narkotikabrottet och medför påföljden dagsböter, eller villkorlig dom/skyddstillsyn i förening med dagsböter alternativt i mer sällsynta fall fängelse upp till sex månader.

Jag kan inte svara på om du enbart får dagsböter eller även villkorlig dom/skyddstillsyn. Domstolen gör en individuell bedömning i varje enskilt fall. Dagsböter bestäms utifrån din inkomst, vilket innebär att boten kommer vara låg - i linje med din inkomst.

Om du blir dömd till att betala dagsböter eller får villkorlig dom/skyddstillsyn så kommer det att synas i ditt belastningsregister ("prick i registret") i fem år respektive tio år.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare