Narkotikabrott när man omedvetet ätit haschkakor?

Jag blev stannad av polisen, och dom berättade att dom stoppat ett paket adresserat till mig som innehöll hasch. Dom sa då att dom misstänkte att jag regelbundet röker det. Det stämde för ett tag sen, men jag har sedan slutat så jag sa som det var, att jag gjort det förut men inte längre. Dom bad mig om urinprov och blodprov, och "snabbprovet" visade (till min förvåning) att det fanns thc i mitt system. De tog även mitt körkort då. Efter detta hörde jag av mig till en vän jag besökt några dagar innan och berättade vad som hänt, och hon frågade om jag ätit några kakor hos henne. Det hade jag, och hon berättade då att dom innehöll Thc då hon självmedicinerar med det för smärtor. Min fråga är, kan jag fortfarande fällas för ringa narkotikabrott och rattfylleri om jag inte visste att jag fått i mig cannabis? Jag kände inga effekter av kakorna och tänkte inte mer på det, men jag undrar om det är ett acceptabelt försvar att jag inte visste om att jag fått i mig substansen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i narkotikastrafflagen (NSL).

Att bruka narkotika är endast olagligt om man gör det med uppsåt, dvs avsiktligen (NSL 1§ 6p). Det du gjort är alltså inte olagligt. Dessvärre finns det en skillnad på att ha rätt och att få rätt. Förvisso är det upp till åklagaren att "bortom all rimlig tvivel" bevisa att du brukat narkotika avsiktligen men om du inte kan ge en rimlig förklaring kring varför du har hasch i blodet utan att veta om det kommer du dömas. Jag vågar inte säga med säkerhet om domstolen kommer acceptera din historia utan att du lägger fram några bevis för den - t.ex att din vän vittnar. Dock skulle det riskera leda till att hon döms istället.

För att sammanfatta kommer din invändning fungera om du gör så att det inte längre är "bortom all rimlig tvivel" att du avsiktligen brukat narkotika. Förmodligen krävs någon form av bevis för detta.

Jag hoppas det ger ett någorlunda svar på din fråga. Du är självklart varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare