Narkotikabrott av normalgraden eller ringa narkotikabrott

Hej! Någon jag känner använder droger aktivt och han har erkänt till att tagit extacy, weed och vi misstänker att han har provat mycket mer. Jag hittade nyligen en joint i hans rum och undrar vad för straff han kan få? Han använder droger nästan dagligen skulle jag säga och vi har försökt få honom att sluta men såklart gör han inte det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i narkotikastrafflagen.

Narkotikabrott av normalgraden

Enligt 1 § narkotikastrafflagen gäller att den som olovligen (p. 6) brukar narkotika dömas, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.

Ringa narkotikabrott

Enligt 2 § narkotikastrafflagen döms däremot, om brottet med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter är att anse som ringa, för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst sex månader.

Arten narkotika har att göra med hur hälsofarlig narkotikan är och vilka beroendeframkallande och euforiska egenskaper som narkotikan har. Minst farliga arten narkotika är olika former av cannabis, det vill säga hasch och marijuana. Ringa narkotikabrott blir vidare endast aktuellt vid små mängder. Domstolarna använder då schabloner i väldigt stor utsträckning. Gärningsformen är av betydelse för att brottet ska rubriceras som ringa narkotikabrott. Typiskt sett krävs att befattningen varit för eget bruk.

Sammanfattningsvis

Om endast en joint upphittas kommer brottet troligen att rubriceras som ringa och då riskerar personen böter eller fängelse i högst sex månader.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare