När utgör bostaden samboegendom?

Hej! Jag äger mitt hus och ska nu bli sambo, om vi skulle separera om 5 år , är huset fortfarande mitt eller måste jag dela på det ???

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det juridiska förhållandet mellan sambos regleras i sambolagen (SamboL).

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske (SamboL 8 §). Bodelningen innebär att man som huvudregel ska dela lika på all samboegendom (SamboL 14 §).

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (SamboL 3 §). Eftersom du äger ditt hus sedan innan är det inte förvärvat för gemensam användning. Det utgör därför inte samboegendom, och skulle inte ingå i en bodelning.

Som svar på din fråga skulle huset alltså fortfarande vara ditt och du skulle inte behöva dela på det ifall ni separerar i framtiden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare