FrågaEKONOMIÖvrigt31/10/2017

När uppstår skuld för lön

Det gäller en fordran på innestående lön från min sambos företag. Jag har arbetat gratis i 28 år och är inte delägare i företaget. Min sambo är nu död och vid bouppteckningen ska ju alla skulder tas med. kan jag ta upp en skuld för den tid jag arbetat gratis?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Jag beklagar sorgen. Rörande en skuld från företaget så skulle det behövt varit överenskommit från innan du arbetade att lön skulle utgå för arbetet för att en skuld skulle uppstått. Att du har arbetat gratis har alltså inte genererat någon giltig fordran eftersom det varit just gratis. Du skulle också vara tvungen att skatta på den lönen, medans skatt inte utgår på arv eller gåvor.

Jag hoppas att jag kunde vara till hjälp, skulle du ha fler frågor är du välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Björn GunnarssonRådgivare