När upphör vård med stöd av LVU?

Vad kan jag göra för att få min dotter hem efter LVU?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte vet något om omständigheterna kommer ett allmänt svar presenteras nedan.

Först och främst kan det konstateras att LVU-vård kan beslutas av många olika anledningar, men beslutet kan endast tas med stöd av två lagrum, 2 och 3 §§ lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Om vård beslutas med stöd av 2 § så handlar det om att situationen i hemmet påtagligt kan skada den unges hälsa eller utveckling. Om det rör sig om vård beslutad med stöd av 3 § är det snarare barnet som är en hälso- och utvecklingsrisk för sig själv.

Vidare utrycks det i 21 § LVU att när det inte längre behövs vård med stöd av lagen så ska socialnämnden besluta att vården ska upphöra. Det kan med andra ord beskrivas som att det missförhållande som föranlett att din dotter försatts i vård ska ha försvunnit eller eliminerats. Alltså att hemförhållandena har förbättrats alternativt att din dotters beteende inte längre är självskadligt. Justitieombudsmannen (JO), har tidigare kritiserat vissa kommunala nämnder på grund av underlåtenhet att inleda utredningar när föräldrar begärt det, se JO 2016/17 s. 564. Alltså, om du som förälder skulle vända dig till den kommunala socialnämnden och begära att vården ska upphöra har de en skyldighet att skyndsamt inleda en utredning huruvida behovet av vård kvarstår.

Avslutningsvis så kan det konstateras att LVU-vård ska beslutas upphöra när riskerna/faktorerna som låg till grund för vården är eliminerade. Det du kan göra är att vända dig till socialnämnden och begära att de inleder en utredning om vården fortfarande behövs. I och med det får du också ett beslut som i sin tur kan överklagas i förvaltningsrätten, 41 § LVU.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare