FrågaFAMILJERÄTTGod man29/09/2022

När upphör ett förvaltarskap?

Hej jag undrar hur länge man måste visa att man kan sköta sin ekonomi innan man kan bli av med sin förvaltare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om förvaltare finns i föräldrabalken (FB).

Hur avslutar man ett förvaltarskap?

Ett förvaltarskap ska pågå så länge det länge det behövs. Förvaltarskapet ska alltså upphöra när behovet av förvaltaren inte längre finns, 11 kap 19 § FB. Det är tingsrätten som beslutar om upphörande av förvaltarskap. Du kan själv ansöka om att ditt förvaltarskap ska upphöra, 11 kap 19 b § FB. Men som nämnt är det upp till tingsrätten att bedöma om förvaltarskapet är fortsatt nödvändigt.

Mitt råd till dig nu är att vända dig till överförmyndaren i din kommun eller direkt till tingsrätten. Det finns ingen särskilt blankett att fylla i när du ansöker om upphörandet. Det räcker att du genom e-post eller vanligt brev till tingsrätten uppger vad du heter och vad ditt personnummer är samt att du inte längre vill ha en förvaltare.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare