När två personer dör samtidigt ärver de inte varandra

Mina föräldrar är ej gifta och har för enkelhetens skull skrivit testamente att om någon av dem dör så ärver den andre. Vad skulle ske om något händer dem båda samtidigt för min del? Får jag bara hälften av arvslotten i och med det? Finns inga syskon.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Näm två personer dör samtidigt så ärver de inte varandra (se ärvdabalken 1 kap. 2 §), ett testamente kommer därför inte att gälla om det inte står något mer i det än att de avlidna ska ärva varandra. Som ensambarn kommer du då att ärva hela kvarlåtenskapen efter båda dina föräldrar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare