FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/07/2022

När sker en bodelning?

Hej! Vad är skillnaden mellan bodelning i samband med skilsmässa, och en utan skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Jag tolkar det som att du vill veta vad skillnaden är när en bodelning sker på grund av en skilsmässa och när en skilsmässa inte har ägt rum.

När sker en bodelning?

Bodelning sker inte endast vid skilsmässor, utan kan även bli aktuell när ett samboförhållande upphör, under pågående äktenskap eller när någon i paret avlider. Jag kommer kortfattat att gå igenom dessa olika händelser.

Bodelning vid skilsmässa

Vid skilsmässa är huvudregeln att bodelning ska äga rum, så länge makarna exempelvis inte endast har enskild egendom (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Man brukar skilja på giftorättsgods och enskild egendom. Det som inte är enskild egendom räknas som giftorättsgods (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). För att något ska vara enskild egendom krävs t.ex. att ett äktenskapsförord, ett testamente, ett gåvobrev osv har upprättats, med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Det är giftorättsgodset man sedan fördelar i en bodelning.

Bodelning under äktenskap

Ibland vill par även under äktenskapet bodela, och det är juridiskt möjligt så länge båda makarna är ense om det och en anmälan görs till Skatteverket (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Syftet med bodelning under äktenskap är att klargöra ägandeförhållanden. Det är således helt frivilligt, jämfört med bodelning vid en skilsmässa.

Bodelning vid samboförhållande

Skillnaden mellan att ett giftermål och samboförhållande upphör kopplat till bodelning är bland annat att en bodelning gällande sambor är frivillig. En bodelning sker i detta fall endast på begäran av en av samborna (1 kap. 8 § sambolagen). Vid en bodelning i ett samboförhållande brukar man vidare tala om samboegendom och annan egendom (1 kap. 12 § sambolagen). Med samboegendom räknas endast den bostad och bohag samborna har köpt för gemensamt bruk. Det ställs alltså högre krav på att egendom ska vara samboegendom jämfört med giftorättsgods, då i äktenskapsbalken räknas all egendom in (även det som bara ena maken äger), så länge egendomen inte utgör enskild egendom.

Bodelning vid en makes död

Om ens make avlider och en skilsmässa ej har ägt rum före dödsfallet, sker en bodelning precis som vanligt. Värt att nämna är att bodelningen inträffar före utdelning av arv. Det som den avlidna maken har kvar efter bodelningen (alltså hälften av det sammanlagda giftorättsgodset) adderat med makens enskilda egendom, är det som sedan kommer att fördelas mellan arvtagarna.

Sammanfattning

Det finns alltså flera händelser som kan leda till att en bodelning sker, och det finns både likheter och skillnader mellan dem olika händelserna.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Ha det bra!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare