FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/06/2019

När ska värderingen göras vid en bodelning?

Hej

Min pappa skillde sig 2003 från sin fru.

De hade bott in en bostadsrätt som han hade kopt och betalat av lånet och han hade dessutom kopt ett landställe (min pappa har betalat för båda inköpen). Frun fick bo kvar i bostadsrätten, medans han forsatte och betalade av lånet medans x frun betalade hyran.

Både landet och bostadsrätten ar i min pappas namn.

Nu i ar 2019...16 år senare ska dom ha bodelning for att dom har inte lyckats kommunicerat.

Både bostadsrätten och landstället är värt betydligt mer och jag undrar om inte detta ska delas efter värdet det var 2003 och inte dagens datum...min pappa har byggt ut väldigt mkt på landstället efter skillsmässan dessutom.

tack pa förhand

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Det som ska delas vid en bodelning är den egendom som fanns när talan om äktenskapsskillnad väcktes (9:2 Äktenskapsbalk). Men det följer av princip att egendomen ska värderas så nära bodelningen som möjligt. Värderingen ska alltså göras nu.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare