FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2018

När ska socialnämnden inleda utredning?

Hej ! Jag fick ensam vårdnad i Sverige ,bor heltid och ta hand om min dotter ,har ingen annan familj här ,bor på samma lägenhet ,jobbar och allt .

Min dotters pappa ( ex sambo ) är inte snäll mot min dotter ,hon är 13 år gammal och vill inte träffa honom då han gjörde olika anmälan mot mig ,till socialen ,familjerätten och sista gång ( 12 april ) till polisen ,jag fick en kallelse och mötte i socialförvaltningen i fredags och de vill göra en utredning för 4 månader ,jag är väldigt ledsen ,det ät orättvist ,han nekade att har delatvardnad när jag kommit till Sverige ( 2008) han har en diagnos ,jobbar inte och fick polise anmälan från annan kvinna ,att han träffade 2012 ( hon har en liten son med honom ) frågan är ,varför svenska organismer lyssnar på honom när han är inte vårdnaren och när han har en mental sjukdom ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår att du har en jobbig situation och att det kan upplevas som jobbigt att vara på möte hos socialförvaltningen samt att få veta att de vill påbörja en utredning som kan pågå upp till fyra månader. Jag kan tyvärr inte svara exakt hur svenska myndigheter värderar det han berättar. Socialtjänsten har dock en skyldighet att utan dröjsmål inleda en utredning av vad de genom en anmälan fått kännedom om som kan föranleda någon åtgärd av socialtjänsten. Det innebär att när ditt barns pappa lämnar in en anmälan till socialtjänsten så måste de inleda en utredning om de tror att utredningen kan leda till en åtgärd (11 kap. 1 § SoL). Det spelar ingen roll att han inte är vårdnadshavare utan en anmälan kan komma in också från utomstående personer.

Efter att socialnämnden har fått in en anmälan så ska de som huvudregel inom 14 dagar fatta beslut om de ska inleda en utredning eller om de inte ska göra det (11 kap. 1a § SoL). Att du varit på möte hos socialtjänsten innebär inte att de måste inleda utredning utan endast att de haft ett första möte som underlag för om de bestämmer sig för att inleda utredning eller inte.

Jag förstår att det känns jobbigt om socialtjänsten väljer att inleda en utredning men om det gör det hoppas jag att du och din dotter får den stöttning ni behöver från dem!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare