När ska min slutlön betalas ut?

Hej! Jag blev uppsagt från jobbet den 2023/02/04 och min sista arbetsdag var 2023/03/04 måste arbetsgivare betala mitt slut lön i slut av mars?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar när din slutlön ska betalas ut om du blev uppsagd 2023/02/04 och din sista arbetsdag var 2023/03/04.

Reglerna om slutlön utgår från allmänna arbetsrättsliga principer samt semesterlagen (SemL).

En allmän sed är att slutlönen ska betalas ut senast månaden efter att anställningen har upphört. Eftersom att slutlånen består av lön för arbetad tid fram till att anställningen upphör och du har arbetat under din uppsägningstid, tolkar jag det som att din slutlön kommer betalas ut månaden efter 2023/03/04, som var din sista arbetsdag. Möjligtvis kommer din slutlön då utbetalas tillsammans med de övriga lönerna i slutet av mars, annars bör utbetalningen ske i april.

Värt att nämna är att om du har kvarvarande semesterersättning så ska även denna betalas ut senast en månad efter anställningens upphörande (30 § SemL).

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att återigen ta kontakt med oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare