FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/08/2022

När ska lönen utbetalas, om inget sägs i anställningsavtalet?

Hej! Jag har en provanställning och märkte nu när jag satt hemma och läste igenom anställnignsavtalet att lönens utbetalningsdag ej är angiven. Jag får betalt per timme och får lönen för det jag jobbat under juli i augusti osv. Det är den 25 nu (den dag man brukar får lön) och inga pengar har kommit in på kontot. Jag undrar när jag kan kräva pengar av arbetsgivaren, då det inte står när denne ska betala mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

I svensk rätt finns inga lagbestämmelser som bestämmer när lönen ska utbetalas. Dock framgår löneutbetalningsdatumet oftast av bestämmelser i kollektivavtal som en arbetsgivare vanligen tecknar.

Vad händer om arbetsgivaren inte har tecknat ett kollektivavtal?

När inget kollektivavtal finns, så måste en arbetstagare själv avtala med sin arbetsgivare när lönen ska utbetalas. Annars går det att jämföra när löneutbetalningar vanligen brukar göras inom samma bransch. Är även detta inte möjligt, så kan en arbetstagare begära att lönen betalas ut i slutet av månaden. Betalar arbetsgivaren inte sin arbetstagare, så utgör detta ett lagbrott, vilket tillåter arbetstagaren att säga upp sig utan uppsägningstid och även att göra anspråk på den icke-utbetalda lönen (4 § lagen om anställningsskydd).

Avslutande ord och min rekommendation

Inledningsvis finns inga lagregler om när en lön ska betalas ut. Löneutbetalningsdatum regleras i kollektivavtal. Finns inga sådana för din arbetsgivare, så går det att jämföra med andra liknande branscher om när löneutbetalningen görs. Om arbetsgivaren inte betalar dig, så får du säga upp dig och även göra anspråk på din lön. Jag skulle rekommendera dig att omförhandla ditt anställningsavtal så att det står när lönen ska utbetalas, om inte löneutbetalningsdatumet redan framgår av det kollektivavtal som arbetsgivaren har tecknat.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare