När ska ett arbetsgivarintyg lämnas ut?

När eller inom hur lång tid skall arbetsgivaren lämna arbetsgivarinntyg?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivaren ska lämna ut ett arbetsgivarintyg:

En arbetsgivare ska på begäran lämna ut ett arbetsgivarintyg enligt 47 § andra stycket i lagen om arbetslöshetsförsäkring. Lagen säger dock inget om när intyget måste lämnas ut. En arbetsgivare riskerar inte något straff om han eller hon väljer att strunta i sin skyldighet.

Vad man kan göra om man inte får ut ett arbetsgivarintyg:

I JO dnr 6892-2009 har Justitieombudsmannen riktat kritik mot när en arbetslöshetskassa drivit kravet på ett arbetsgivarintyg för långt.

Om det är svårt att få ut ett arbetsgivarintyg, får arbetsförhållandet styrkas på något annat sätt (t.ex via lönespecifikationer), se 47 § andra stycket i lagen om arbetslöshetsförsäkring.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare