När ska deposition till hyresrätt och första hyran betalas?

När måste jag betala deposition och en månadshyra? Är det den dagen jag skriver på avtal eller den dagen jag flyttar in?

Lawline svarar

Hej,

Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan att veta omständigheterna i ditt fall, kan jag inte ge dig närmare svar på just din frågeställning. Det brukar däremot framgå av avtalet när deposition och månadshyran ska betalas. Jag tolkar din fråga som att det rör sig om en hyreslägenhet och kommer därför att utgå från det i mitt svar.

Då din situation avser deposition och hyra är det bestämmelserna i jordabalken (JB), som blir aktuella, även kallad "hyreslagen" tillämplig.

Värt att tillägga är att bestämmelserna är dispositiva och andra bestämmelser kan därför anges i kontraktet. Eftersom avtalsfrihet råder om bl.a. hyrans betalning och deposition likaså, skulle jag rekommendera dig att kontakta den du ska ingå avtal med eller titta på vad som framgår i avtalet (12 kap. 20 § JB).

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Isabelle SewelénRådgivare