FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/12/2018

När ska arbetsgivaravgifter dras?

Hallå. Jag har börjat ett nytt jobb där min arbetsgivare har dragit arbetsgivaravgift på min första lön. Är det rätt? Enligt mitt jobb så gör man så. Jag har ingen F-skatt, jag fakturerar inte dom, dom har F-skatt. Sen efteråt dras den vanliga skatten på det. Från att ha fått strax över 15.000 så är jag nere på 8.900. Jag är projektanställd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag förstod din fråga, så undrar du om en arbetsgivare gör rätt i att dra av arbetsgivaravgifter på din bruttolön.

Enligt (12 kap. 36a§ inkomstskattelagen) ska arbetsgivare betala arbetsgivaravgifter på inkomster en fysisk person betalar med anledning av socialavgiftsavtal. Arbetsgivaren är således skyldig att betala arbetsgivaravgifter som alla sina arbetstagare, och denna uppgår normalt till ca 31% av bruttolönen.

För ett konkret svar på din fråga så ska inte arbetsgivaren dra av denna avgift från din lön, utan det är en avgift som arbetsgivaren själv är skyldig att betala. Du har således rätt till att få ut den lön som är överenskommet enligt avtal med arbetsgivaren, och arbetsgivaren är skyldig att utge den fulla lönen (och därmed ska du få tillbaka "arbetsgivaravgiften" som dragits från din lön).

Om arbetsgivaren har kollektivavtal, rekommenderar jag att du vänder dig till det fackförbund som du eventuellt är medlem i, ifall det skulle uppstå tvister eller dispyter.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare