När ska ansökan om uppehållstillstånd göras?

Hej, jag är etnisk svensk, född i Sverige. Jag är gift med en asylsökande kvinna från Marocko, vi bor ihop. Hon arbetar. Hon hade uppehällstillstånd för 2 år via sin förra man men hon skilde sig innan 2 år gått. Migrationsverket ville inte förlänga tillståndet utan ville att hon skulle stanna med sin man tills 2 år gått. Så hon blev asylsökande, kan hon söka uppehällstillstånd via äktenskapet härifrån Sverige eller måste hon resa till Marocko och söka därifrån?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel måste man ansöka om uppehållstillstånd innan man reser in i Sverige, enligt 5 kap. 18 § UtlL. Det innebär alltså att som huvudregel kan inte uppehållstillstånd beviljas efter man rest in i Sverige, men det finns undantag.

Det finns ett undantag i den femte punkten i nämnda paragraf, som säger att en utlänning kan beviljas uppehållstillstånd efter inresa till Sverige. Det som krävs för att undantaget ska vara tillämpligt är att hon ska ha en stark anknytning till en person bosatt i Sverige och att det inte skäligen kan krävas att hon reser till ett annat land för att ge in ansökan där. Eftersom hon är gift med en person som är bosatt i Sverige finns stark anknytning, om förhållandet bedöms vara seriöst. Det måste sedan göras en skälighetsbedömning om huruvida det är skäligt att begära att hon reser till sitt hemland för att ge in ansökan där.

Det måste sedan göras en skälighetsbedömning i det enskilda fallet och pröva om det inte är skäligt att kräva att din fru reser till sitt hemland för att ansöka där. Det görs då en skälighetsbedömning efter de enskilda förutsättningar om det är skäligt eller inte att kräva att hon ska åka tillbaka för att ansöka där. Detta är en bedömning som migrationsverket gör. Exempel på omständigheter som uppfyller skälighetskravet är om hon har svårigheter att få pass eller utresetillstånd enligt hemlandets myndigheter, om hemlandet inte har svensk utlandsrepresentation eller landet är avlägset och innebär stora kostnader att återvända till Sverige.

Sammanfattningsvis borde du som utgångspunkt utgå från att huvudregeln är att hon måste resa till Marocko och ansöka om uppehållstillstånd därifrån. Undantagsvis kan hon ansöka om uppehållstillstånd från Sverige om det inte skulle vara skäligt att kräva att hon reser tillbaka till Marocko.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare