När ses en överlåtelse av ett hus som en gåva?

Hej! Vi är ett syskonpar som fått vårt föräldrahem som gåva.Dock har vi löst ut vår far som efter skilsmässa haft en andel i huset, vilken skulle lösas in i samband med ägarbyte. Vi har även löst in ett lån. Huset är därmed helt i vår ägo med 50% vardera.

Vi har fått huset värderat av tre olika mäklare i våras och nu står vi inför valet att sälja till utomstående eller att ett syskon löser ut det andra.

Vi vore tacksamma för hjälp med beräkning av vederlagets maximala storlek i samband med gåva mellan syskon.

Taxeringsvärde: 8 585 000 kr

Lån: 320 365 kr

Faderns andel: 377 000 kr

Husets inköpspris: 320 000 kr

Med vänlig hälsning,

K&K

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skatt finner man i Inkomstskattelagen (IL).

När man säljer ett hus ska man betala skatt på vinsten, men om man ger bort ett hus behöver skatten inte betalas förrän huset säljs vid ett senare tillfälle (44 kap. 13 § IL + 22§). I vissa fall kan en överlåtelse av ett hus ses som en gåva trots att man fått ersättning för huset. För att avgöra det använder man sig av huvudsaklighetsprincipen. Huvudsaklighetsprincipen innebär att om ersättningen för huset är mindre än taxeringsvärdet ska överlåtelse ses som en gåva.

När du säger vederlagets maximala storlek antar jag att du menar; vederlaget maximala storlek så att överlåtelsen fortfarande anses vara en gåva. Som jag skrev innan får vederlaget inte överskrida taxeringsvärdet. Eftersom det bara är halva huset som ska ges bort ska vederlaget också jämföras med halva värdet. I ditt fall blir det 8 585 000 / 2 = 4 292 500. Ni måste alltså ta mindre betalt än 4 292 500.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare