När sambo vägrar att flytta.

Jag bor i en bostadsrätt , träffa en kille förra sommarn under hösten börja han bo här, men inte skriven här. Han har 3 ggr misshandlat mig & varit polis inblandad. I senaste förhöret sa jag att jag bara ville han flyttade, han vart släppt & polisen menar vi räknas som sambo & han har rätt vara här. Han är narcesistisk ena stunden snäll & nästa elak, hans ena bror har jag kontakt med & han har brytit med honom då han varit hotfull mot både brodern & hans tjej.

Han vägrar flytta & jag orkar inte leva i oro hela tiden. Men undrar om jag åker iväg och han då förstör i lägenheten som jag tror han kommer göra, kan jag på något sätt få hjälp från min hemförsäkring med det? Jag är hos KF & får inte ta några lån så att ha pengar till att klara upp det själv har jag inte.

Det har gått så långt att om jag inte hade min hund hade jag tagit livet av mig , men han behöver mig .

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst vill jag bara säga vilken fruktansvärt otäck situation du verkar leva i. Att någon som ska bry sig om dig beter sig såhär är aldrig okej och jag rekommenderar dig att polisanmäla. Jag hade också gärna sett att du uppsökte din lokala kvinnojour, de kan säkerligen ge dig stöd under denna tuffa period. Du är värd så mycket mer.

Men hur ska du bli av med honom?

Har samboförhållandet upphört och han vägrar lämna ifrån sig det som faktiskt är din egendom så bör du begära en bodelning. Hur du skickar in en sådan begäran och vad den ska innehålla kan du se här.

Vid en begäran om bodelning så ska all samboegendom delas upp mellan de före detta samborna (8 § Sambolagen). Till samboegendom hör bostad och övriga hushållssaker som är införskaffade för gemensamt bruk (3 § Sambolagen). Då du ägde bostadsrätten innan ni blev sambos så räknas inte denna till den så kallade "samboegendomen". Därför faller denna utanför bodelningen.

Görs en bodelning så har du alltså all rätt att avhysa honom från din bostad.

Om skada uppstårpå lägenheten

Vad försäkringen täcker beror på vilket försäkringsbolag du har. I vilket fall så skulle vandalisering och skadegörelse utgöra ett brott som kan polisanmälas. Detta hade troligtvis även inneburit en skadeståndsskyldighet för honom.

Kort sagt skulle eventuella skador som kan orsakas på lägenheten ersättas på ett eller annat vis.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar,

Tveka inte att lämna en kommentar på mitt svar ifall du har ytterligare funderingar. Stå på dig!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare