När räknas förskottet av på arvet och vilket värde ska räknas av som förskott?

Jag har två biologiska syskon och de har båda fått ut förskott på arvet vid olika tidpunkter från våra föräldrar. Jag har inte vetat om detta förens nu. Jag har klarat mig själv och tagit lån i banken för att köpa hus. Pappa gick bort i början på sommaren och det var då som detta kröp fram. Mamma säger att allt är dokumenterat hos hennes bank för att det inte ska bli några orättvisor. Nu till min fråga, när det blir bouppteckning efter pappa kommer dessa förskott att regleras då så att vi alla får ut lika mycket eller är det när mamma går bort som det sker? Tar man då i beaktning att mitt ena syskon fick förskott på 90-talet för att kunna köpa hus och då hade jag ett bolån med mellan 10-13 procents ränta som jag fick betala. Mina svärföräldrar gav också sina barn förskott på arvet men då fick båda samtidigt och samma summa. Tacksam för svar, ska signera bouppteckning och det hade varit intressant att veta vad som gäller.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras framför allt Ärvdabalkens bestämmelser om förskott på arv.

Vad är viktigt att klargöra

Av din fråga är det av vikt om dina föräldrar varit gifta vid tidpunkten för din pappas död eller inte. Eftersom om din mamma och pappa varit det gifta vid din pappas död kommer i först hand din mor äga kvarlåtenskapen och den slutligen fördelningen sker först när din mamma avlider (3 kap 1§. ÄrvB). Var din föräldrar inte gifta kommer en bodelning att ske varvid du ärver efter att denna skett.

Frågan om förskottet

Oavsett om dina föräldrar varit gifta eller inte kommer dock förskottet att räknas av på ett eller annat sätt så att arvet blir lika i enlighet med reglerna om förskott till en bröstarvinge. Det följer nämligen att det som en bröstarvinge får av arvlåtaren ska räknas av som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett (6 kap. 1§ ÄrvB). Jag kan inte se något i din fråga som talar för att det inte skulle räknas av som förskott med tanke på att din mor sparat viktiga dokument på banken.

Eftersom det vidare framgår av din fråga att du ska signera bouppteckningen får jag göra antagandet att du snart kommer ärva av din far vilket gör att förskottet som jag tolkar det ska räknas av innan arvet slutligen skiftas från din far till dig.

Frågan om hur stor avräkningen av förskottet är?

Svaret på denna fråga är tydlig. Det följer nämligen direkt av lagtexten att avräkningen av förskott ska ske efter egendomens värde vid mottagandet om inte omständigheterna tider på annat (6 kap. 3§ ÄrvB). Av förarbetena och praxis på området framgår det att främst sätts vikt vid när arvlåtaren uttryck att något annat ska ske vilket jag inte kan tolka eller se framgå av din fråga.

Sammanfattningsvis

Eftersom jag inte exakt kan läsa ut om dina föräldrar varit gifta eller ej kan jag inte ge dig ett exakt svar om förskottet ska räknas av nu eller inte. Jag kan tolka din fråga för att ge dig ett svar men det är bättre att du får hur fördelningen sker vid de olika situationerna.

Situation 1: Förskottet ska således räknas av nu om dina föräldrar inte varit gifta eftersom det då ska ske ett arvsskifte om inget annat framgår av ex testamente etc.

Situation 2: Var dina föräldrar gifta kommer din mor att ärva din pappas kvarlåtenskap och förskottet räknas av först när din mor avlider och arvet slutligen fördelas.

På frågan om vilket värde som förskottet har framgår det tydligt att det är värde när egendomen tas emot som gäller. Eftersom det vidare inte framgår att din far gjort någon annan önskan är det också det som gäller så som jag tolkar förarbetena och praxis på området.

Jag hoppas så att du fått svar på dina frågor! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig igen med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare