När räknas bostad som gemensam i samboförhållanden?

Jag köpte ett hus 2009. Jag befann mig i en ny relation efter min skilsmässa. Vi flyttade in samtidigt med min dotter.

Nu ska vi separera, jag och min sambo och jag har skrivit ett avtal om uppsägning an inneboende på tre månader.

Har han någon rätt till huset som jag äger 100%?

Vad säger sambolagen?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att du undrar om din före detta sambo har rätt till del i huset vid en bodelning. För att besvara denna frågan kommer jag tillämpa sambolagen (SamboL).

Vad säger sambolagen?

Den juridiska definitionen av samboskap innebär att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § 1 stycket SamboL). När ett samboförhållande upphör och någon av samborna begärt bodelning ska samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning (8 § SamboL). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om denna egendom förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Vid en separation skall bostad och bohag delas lika efter avdrag för skulder (14 § SamboL). Annan egendom, till exempel enskild egendom (4 § SamboL) eller om annat har avtalats (9 § SamboL) ska undantas från bodelningen av bostad och bohag.

Vad innebär detta för dig?

Den avgörande frågan här är om huset har införskaffats för gemensamt bruk. I sådana fall ska huset vid separation delas lika efter avdrag för skulder. I och med att jag inte har några vidare uppgifter om omständigheterna vid husköpet kan jag inte konkret besvara din fråga. Det avgörande är helt enkelt om huset införskaffades för gemensamt bruk eller inte.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare