När permanent uppehållstillstånd ges på grund av arbete

Permanent uppehållstillstånd.

Hejsan! Jag kom till Sverige i 2014 och jobbat för 2 år, och när tiden kom att förnya mitt uppehållstillstånd avslog dem mitt uppehållstillstånd för dumma skäl (förlåt). Min fråga är: får jag ansöka till permanent uppehållstillstånd, det är 4 år för mig nu (2017), jag avslutat jobba därför, så (any advice)?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkat din fråga rätt så undrar du om du kan söka uppehållstillstånd på grund av arbete.
Reglerna om detta finns i 5 kap. 5 § utlänningslagen. I paragrafen kan man då utläsa att ett permanent uppehållstillstånd får beviljas en utlänning som sammanlagt har arbetat 4 år under en period på 7 år. Vad jag förstår av texten har du alltså enbart arbetat 2 år och det uppfyller därför inte kraven i paragrafen.

Det framkommer inte när du fick beslutet om att de avslog ditt uppehållstillstånd, men det finns en möjlighet att överklaga beslutet inom 3 veckor från det att du fick ta del av beslutet. Om det är så att du nyligen fått detta beslutet kan du alltså överklaga beslutet. Dock är det alltså krav på att du ska ha tagit del av beslutet för max 3 veckor sedan.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare