FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/06/2014

När pappan inte vill ha växelvist boende

Jag och exet har gemensam vårdnad om våra 2 barn. 5 och 7 år. Han säger att han bara kan ha barnen fred-sönd varannan vecka och torsdag till fredag de veckor han inte har de på helgen. Jag vill att han ska ha de lite mer helst varannan vecka men han total vägrar. Jag ska kontakta familjerätt men han säger bara att det är dessa tider han kan och vill och att ingen kan tvinga honom till något som han inte kan/vill. Är det verkligen så? Måste jag acceptera det eller kan familjerätt eller domstol tvinga honom. Han säger att även om han förlorar vårdnaden så har han ändå rätt till umgänge och kommer att vilja ta dedessa tider ändå. För övrigt sköter han sig bra. Är bra med barnen och tar bra hand om dem. Vad ska jag göra och kan jag göra något. Eftersom han är stenhård på detta.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Barnets rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor tillsammans med regleras i 6 kap 15 § Föräldrabalken.

Det stämmer att pappans rätt till umgänge kvarstår även om vårdnaden inte är gemensam. Det ska dock poängteras att umgänget är till för barnet. Utgångspunkten vid frågor som rör barns vårdnad, boende och umgänge utgår hela tiden vad som är bäst för barnet enligt 6 kap 2a § FB.

Du skriver att pappan enbart vill ha barnen under en viss tid. En domstol kan inte tvinga honom att ha barnen mer, om han inte vill. Det som kvarstår för dig att göra är att vända dig till socialnämnden för att diskutera umgänget.

Om den ena föräldern inte varaktigt bor tillsammans med barnen har dina barn rätt till underhållsbidrag enligt 7 kap 2 § FB. Observera att underhållsstöd och underhållsbidrag inte är samma sak. Underhållsstödet är en miniminivå när den andra föräldern saknar ekonomisk bärkraft. Underhållsbidraget kan bli betydligt högre än underhållsstödet.

Ellinor SvenssonRådgivare