När måste praktikplats meddelas på universitetet?

Hej, jag går på universitetet och undrar om det finns något lagmässigt stöd på hur lång tid innan som skolan ska informera en vart man ska vara på sin praktikplats?

Som jag förstår det som, så ska skolan ge ut kurslitteraturlistan för kursen x antal veckor innan. Finns det även riktlinjer för praktikplats?

Vi ska skriva b-uppsatsen och ska därför vara ute på två veckors praktik.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan inte hitta någon paragraf som stadgar när information om vilken praktikplats man tilldelats ska komma ut. Jag rekommenderar att du kollar upp om ditt universitet har en rättighetslista för er studenter och ser om du kan hitta något om när sådan information senast ska ske i den. Om det skulle vara så att universitetet inte följer er rättighetslista kan du vända dig till din fakultet eller kår.

Då jag inte vet vilket universitet du går på kan jag tyvärr inte ge dig mer information, men hoppas du har fått lite hjälp på vägen!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare