När måste hyresgästen ansöka uthyrning av lägenhet i andra hand?

hyresvärden vill kasta mig och min inneboende ut

för jag har jobb i en annan stad och jag kommer hem varannan helg då tror de att jag inte kommer och jag hyr ut lägenheten på olagligt set

jag har jobb kontrakt i ett år

då jag vill ej förlora lägenheten samt jobbet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha reda på huruvida du behöver söka tillstånd hos hyresvärden för att din inneboende ska tillåtas bo kvar i din hyresrätt.

Om någon bor med dig i din lägenhet kallas det för att du har en inneboende. Oftast handlar det om att någon hyr ett rum i din lägenhet. Under sådana förhållandet krävs inget tillstånd från hyresvärden. Om personen som du låter bo in din lägenhet bor där självständigt, utan att du bor där samtidigt, måste du dock ansöka om tillstånd. Det blir då tal om en uthyrning i andra hand.

I 12 kap 39 § Jordabalken (1970:994) (JB) framgår att hyresgästen inte får hyra ut lägenheten i andra hand utan samtycke. I 12 kap 40 § JB regleras dock ett undantag som säger att en hyresgäst får hyra ut i andra hand om hyresnämnden lämnar tillstånd till det. Tillstånd ska lämnas enligt 12 kap 40 § JB om hyresgästen exempelvis tillfälligt studerar eller arbetar på annan ort. Enligt bestämmelsen finns även andra omständigheter som kan komma att spela in i frågan om du har rätt att hyra ut i andra hand eller inte.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med din hyresvärd och ansöka om att få hyra ut din lägenhet i andra hand med tanke på att du har jobb på annan ort och inte är hemma så mycket. Om hyresvärden inte samtycker kan du höra av dig till hyresnämnden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja FagerholmRådgivare