När måste bodelning ske efter begäran?

Vi har separat från ett 25årigt långt samboförhållande, har tre gemensamma barn

Min förredetta sambo har meddelat via advokat för ett år sedan att hon vill utföra bodelning.

Hur lång tid har man på sig att utföra bodelning efter att man meddelat sin förredetta sambo att man vill utföra bodelningen?

Har gått mer än ett år från bodelnings önskemålet men motparten vägrar prata med mig.

Hur länge måste jag avvakta innan rätten till bodelningen är förverkad?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Sambolagen anger vad som gäller regler kring samboförhållande. Denna lag är möjlig att avtala bort genom samboavtal, men eftersom du inte nämner något om ett sådant avtal i din fråga så utgår jag från sambolagens regler i mitt svar.

Lagen anger en tidsfrist när det gäller begäran om bodelning som måste ske senast ett år efter att samboförhållandet upphörde. Lagen anger däremot ingen tidsfrist vad gäller när bodelningen måste ske efter denna begäran (8 § andra stycket sambolagen).

Jag kan inte hitta något säkert svar på din fråga men eftersom lagen anger tidsfrist vid begäran och inget när det gäller efter denna begäran, så tolkar jag det som att någon sådan tidsfrist inte finns.

Om du vill ha mer hjälp med din fråga är min rekommendation att du bokar tid med någon av våra kunniga jurister. Annars hoppas jag att du ändå är nöjd med ditt svar!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare