När man säljer enskild egendom blir betalningen också enskild egendom

Hej!

Jag och min bror har fått 50% var av våra föräldrars hus, detta blev skrivit som enskild gåva för ungefär 8år sen.

Detta var för att det inte skulle tillfalla någon annan än mig och min bror, ifall någon av oss hamnade i tex skilsmässa.

Jag har varit gift sedan 10år tillbaka, den frågan som jag har är följande.

Min bror vill köpa ut mina 50%, visst inget problem med det.

Men är jag tvungna att skriva några särskilda papper för att pengarna från försäljningen skall fortsätta vara enskild gåva eller vad gäller?

Får min fru rätt till del av pengarna från försäljningen, vid tex en skilsmässan om inget nytt skrivs?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vad som är enskild egendom regleras i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken. Där anges i punkten 6 att det som träder istället för den enskilda egendomen också ska vara enskild egendom om inget annat anges vid försäljningen. I ditt fall blir alltså pengarna du får för din enskilda egendom också enskild egendom, det behövs inte skrivas något nytt dokument om det.

Det man däremot ska tänka på är att man håller pengarna separerade på ett konto som anges som enskild egendom. I ett rättsfall har HD uttalat att enskild egendom i form av pengar förlorar sin egenskap som enskild egendom om de sätts in på ett gemensamt bankkonto (se NJA 1992 s. 773).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare