När man publicerar bilder som man fått av en uppdragsgivare, vem är då ansvarig för att inte kränka fotografens upphovsrätt?

Vi publicerar artiklar (kommersiella) på uppdrag åt kund. Dessa publiceras på tryck såväl som på sociala medier. Som standard tar våra fotografer bilderna, vilket är Ok. Men när kund skickar in bild till oss - vad gäller då? Är det kunden som ska klargöra tillåtelsen för publicering eller är det vi? Eftersom kund skickar bilderna till oss för att ge oss rättigheterna, är det då dom som ska se till att ingen fotograf kommer i kläm?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga.

Frågor om upphovsrätt regleras i upphovsrättslagen.

Där anges att upphovsrätten innebär att upphovsmannen,vilket är fotografen i erat fall, har en s k "uteslutande rätt" att framställa exemplar av verken, (fotografierna) eller att tillgängliggöra dem för allmänheten. (2 § första stycket)

När ni trycker upp kopior av fotografierna så framställer ni exemplar av fotografierna. (2 § andra stycket)

När ni t ex lägger ut bilder på nätet så tillgängligör ni dem för allmänheten. (2 § tredje stycket)

Eftersom upphovsmannen har uteslutande rätt att göra detta, så innebär era åtgärder ni ett intrång i upphovsmannens uteslutande rätt att göra det. Den som vidtar sådana åtgärder är också den som kan hållas ansvarig för det. (bl a 53 och 54 §§ upphovsrättslagen)

Något undantag på grund av att ni handlar på uppdrag finns inte i lagen.

Sammanfattning:

Eftersom det är ni som vidtar de åtgärder som kan innebära intrång i upphovsrätten, så är det också ni som kan hållas ansvariga för det.

Jag hoppas att ni tycker att ni fått svar på er fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella frågetecken.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare