FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/12/2022

När kommer jag att få skadeståndet utbetalt?

Efter en rättegång är färdig och det har blivit utdömt att jag ska få en del pengar i skadestånd, kan det då vara så att min advokat har något att göra med pengarna, till exempel när och vars pengarna ska betalas? Eller är det så att de är skyldighet på att pengarna ska gå direkt till mig? En annan sak, kan det vara så att vid riktigt stora skadestånd att det öppnas upp ett nytt konto i ditt namn så att du inte ska kunna bli blåst på pengarna eller liknande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En dom får rättsverkan först när den vinner laga kraft dvs. tre veckor räknat från när dom har meddelats och den inte överklagats. Det är alltså först då som skadeståndsskyldighet inträder för din motpart.

Detta innebär dock inte att det är helt säkert att du kommer att få skadeståndet utbetalt just då. Det är nämligen inte alldeles ovanligt att en som blivit skadeståndsskyldig inte betalar skadeståndet helt frivilligt. Händer det i ditt fall kan du dock genom kronofogdens hjälp kräva in skadeståndet. På grund av denna möjlighet så skickar domstolen den lagakraftvunna domen till Kronofogden. Därefter får du en blankett från Kronofogden där du tillfrågas om du vill ha hjälp med att driva in skadeståndet. Är svaret ja så fyller du helt enkelt i blanketten och skickar in den till Kronofogden som i sin tur alltså kräver in skadeståndet åt dig.

Vad gäller till vem som skadeståndet betalas ut till så är det lite olika. I de flesta fallen betalas det först ut till advokaten. Är det däremot med Kronofogdens hjälp som skadeståndet betalas ut så kommer det högst troligt att ske till ert konto.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare