När kom lagen om att man behöver tillstånd för luftpistol?

Hur länge sedan är det som man måste ha tillstånd för luftpistol

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om innehav av vapen samt tillstånd finns i vapenlagen. Tillstånd, eller s.k. vapenlicens krävs inte för den som fyllt 18 år om vapnet har begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (s.k. effektbegränsade vapen) och vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen eller ett vapen med ett annat liknande utskjutningsmedel och är avsett för målskjutning. Detta finner vi i 2 kap. 1 § 2 st. p. 1 vapenlagen). En CO-pistol, eller luftpistol, är ett effektbegränsat skjutvapen vilket innebär att det inte är ett licenspliktigt vapen. CO2-pistolen omfattas dock ändå av begränsingarna i Vapenlagen.

Är det något ytterligare du funderar på är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Hälsningar,

Josefine LovborgRådgivare