När kan rektor ändra lärares beslut om betyg?

Jag undrar om en rektor efter att betygen är satta går in och ändrar betyget mot lärarens vilja är ett brott. Det har hänt att min rektor gick in och ändrade betygen för tre elever vars föräldrar klagat. Jag menade att eleverna var värda det betyg jag satt men rektorn gick in och höjde det utan min vetskap vilket jag upptäckte på avslutningsdagen. Jag hade varit i kontakt med Skolverket innan och Skolinspektionen och de sa att det var jag och ingen annan som satte betygen. Är det urkundsförfaskning? Vad kan hända om man anmäler detta till polisen för rektorn? Jag hade tagit kopior på mina betyg och betygsliggsaren och kopior på rektorns nya betyg. De tre eleverna som ville ha högre betyg trots att jag inte tyckte de var värda det gick ur skolan med högre betyg än vad jag satt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätt att besluta om och ändra betyg

Betyg ska beslutas av den eller de lärare som bedriver undervisningen vid den tidpunkt när betyg ska sättas (Skollagen 3 kap. 16§). Jag har uppfattat din fråga som att du varit ensam undervisande lärare och då är det alltså du som ska fatta beslutet. Som lärare har man dock rätt att rådfråga tidigare lärare etc.

Vad gäller rektorn får denne ändra ett betyg endast vid;

uppenbara skrivfel eller förbiseenden (Skollagen 3 kap. 19§). Det gäller rent formella rättelser.när betyget visar sig uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av annan anledning och du som lärare är förhindrad att ändra det på egen hand eller inte längre är anställd av huvudpersonen (Skollagen 3 kap. 20§).

Urkundsförfalskning (Brottsbalken 14 kap. 1§)

Den som obehörigen ändrar en äkta urkund kan dömas för urkundsförfalskning om åtgärden "innebär fara i bevishänseende".

Begreppet "urkund" avser en handling som upprättats till bevis, eller annars är av betydelse som bevis. Betyg är exempel på en urkund. Vad gäller "fara i bevishänseende" innebär det att fara ska finnas att den förfalskade urkunden kan komma att förväxlas med en äkta, att det är sannolikt att den kommer till användning vid bevisning samt att det finns en sannolikhet att användningen av den skulle medföra skada eller olägenhet. Brottet anses fullbordat redan genom själva förfalskningsåtgärden. För ansvar krävs alltså inte att förfalskningen på något sätt hunnit användas.

Såvida rektorn enligt ovan nämnda lagrum i Skollagen inte haft rätt att ändra betyget så kan hen alltså ha gjort sig skyldig till urkundsförfalskning. Påföljd kan bli upp till 2 års fängelse beroende på hur allvarligt brottet bedöms. Nämnas ska även att preskriptionstiden för brottet urkundsförfalskning är 5 år (Brottsbalken 35 kap. 1§). Är brottet begånget en längre tid tillbaka kommer rektorn alltså inte dömas till påföljd för ett eventuellt brott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare