När kan privatuthyrningslagen tillämpas?

Hyr en av fyra lägenheter i en privatägd bostadsfastighet. Kan jag hävda att privatuthyrningslagen gäller med 1 månads uppsägning före hyresavtalets 3 månader?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Privatuthyrningslagen gäller upplåtelser av bostadslägenhet utanför näringsverksamhet (1§ privatuthyrningslagen). Lagen gäller inte andrahandsuthyrning. Om två bostäder hyrs ut gäller lagen endast för den första upplåtelsen. Därför är svaret på din fråga beroende av hur uthyrningen går till. Är det en privat hyresvärd som hyr ut inom ramen för en näringsverksamhet gäller inte lagen i din situation. Om det i stället är en person som hyr ut utanför näringsverksamhet kan lagen vara tillämplig. Du skriver dock att du hyr en av fyra lägenheter. Om din privata hyresvärd hyr ut alla fyra lägenheterna sker uthyrningen inom ramen för en näringsverksamhet. I så fall gäller hyreslagens regler om uppsägning. I 12 kap. 4 § jordabalken ( hyreslagen) föreskrivs en tre månaders uppsägningstid för bostadslägenheter som hyrs ut på obestämd tid. Det gäller i så fall i enlighet med ditt hyresavtal.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare