När kan min man få svenskt medborgarskap?

Hej! Vilket är det enklaste/snabbaste sättet för min man att bli svensk medborgare? Vi gifte oss i Sverige och har en son. Både jag och vår son är svenska medborgare sedan födseln, min man är utomeuropeisk. Vi har bott tillsammans i Storbrittannien sedan 1997 och har permanent uppehållstillstånd där men planerar nu att flytta till Sverige. Min son och jag besöker regelbundet Sverige minst 3 ggr/år. Min man har, förutom vid bröllopet besökt Sverige två gånger. Han är väl insatt i svenska seder och kultur, och studerar svenska. Han kan föra vardagskonversationer.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bli svensk medborgare finns det vissa krav.
1. Kunna styrka sin identitet. Vilket kan göras genom pass eller annat identitetsdokument.
2. Ha fyllt 18 år.
3. Ha permanent uppehållstillstånd, uppehållsrätt eller uppehållskort i Sverige.
4. Ha uppfyllt kraven för hemvist. Vilket innebär att man ska ha varit bosatt i Sverige under viss tid. För en person som lever tillsammans med en svensk medborgare är hemvistkravet 3 år. Din man måste alltså ha bott i Sverige i 3 år, varav ni två måste bo tillsammans minst 2 år, innan han kan ansöka om medborgarskap.
5. Ha levt ett skötsamt liv. Man tittar då på både brott och skulder.

Det första steget i processen är alltså att få din man till Sverige. Han måste först få uppehållstillstånd innan ni kan börja fundera på medborgarskap.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare