När kan man senast betala hyran för en bostadslägenhet?

Hej.

Jag hyr en lägenhet i andrahand, jag flyttade in i slutet på februari. Så jag betalde hyra för sista veckan i feb och även för mars dvs 10000.

Men nu kräver han jag hyr av att han vill ha hyran för april också.

Men i kontraktet vi skrev så står det inget sånt, bara att jag ska betala i förskott.

Och nu vill han att jag ska flytta ut.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Andrahandsuthyrningar regleras i 12 kap. jordabalken. 12 kap. 20 § jordabalken handlar om tiden för betalning av hyra.

Där anges att ni kan avtala om tiden för betalning av hyra. När det gäller bostadslägenheter, vilket är fallet för din del, så kan du dock alltid betala hyran senast sista vardagen för början av den tid till vilken hyran beräknas. Detta betyder att du kan betala hyran för april senast sista vardagen i mars (12 kap. 20 § jordabalken).

För att hyresvärden ska ha rätt att säga upp hyresavtalet i förtid krävs att du är försenad med hyran i mer än en vecka efter förfallodagen (12 kap. 42 § första punkten jordabalken).

Hyresvärden har alltså inte rätt att säga upp dig på grund av att du inte betalat hyra för april. Oavsett vad ni har avtalat så har du alltid rätt att betala denna senast sista vardagen i mars.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare