När kan man ansöka om uppehållstillstånd igen efter avslag?

Hej

Jag har en god vän som sökt uppehållstillstånd i Sverige, men fått avslag.

Den relation med en partner som migrationsverket och sedan migrationsdomstolen ifrågasatt som tillräcklig grund för uppehållstillstånd och som de tycker inte övertygar dem om att min goda vän har en fast och seriös relation har nu hunnit fördjupas.

De planerar nu att gifta sig och uppfostra min gode väns barn tillsammans.

Hur snart efter ett avslag om uppehållstillstånd kan min vän söka nytt uppehållstillstånd?

Min goda vän har ännu inte varit i Sverige, men vill flytta hit och leva tillsammans med och gifta sig med sin flickvän.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med att besvara din fråga genom att undersöka om avslagsbeslutet är möjligt att överklaga. Sedan redogör jag för när nytt uppehållstillstånd kan sökas efter avslag. Jag beskriver även vilka förutsättningar som krävs för att uppehållstillstånd enligt den beskrivna situationen kan ges. Längst ner finns en kortare sammanfattning av svaret.

Bestämmelser om uppehållstillstånd finns stadgade i utlänningslagen (UtlL). För närvarande tillämpas begränsningslagen (BegrL) före utlänningslagen i den mån den innehåller strängare regler.

Kan man överklaga beslutet om uppehållstillstånd?

I första hand bör ni undersöka om migrationsdomstolens beslut vunnit laga kraft eller om det går att överklaga. Överklagandetiden ska stå i beslutet om nekat uppehållstillstånd. Beslutet överklagas till Migrationsöverdomstolen. För att de ska ta upp ärendet krävs att man får prövningstillstånd vilket alla inte får. För prövningstillstånd krävs att det är av vikt för rättstillämpningen alternativt om synnerliga skäl föreligger (16 kap. 11-12 § UtlL).

När kan man ansöka om uppehållstillstånd på nytt?

Om beslutet vunnit laga kraft eller inte får prövningstillstånd är det möjligt att ansöka om uppehållstillstånd på nytt. Ett avslag utgör som utgångspunkt inget hinder för att ansöka om uppehållstillstånd igen.

När kan uppehållstillstånd ges?

Utifrån förutsättningarna du beskrivit utgår jag från att din vän söker uppehållstillstånd pga. hens avsikt att ingå äktenskap med sin partner (5 kap. 3 a § första punkten UtlL). Under sådana omständigheter ska uppehållstillstånd ges om förhållandet framstår som seriöst. Bevisbördan ligger på sökanden som ska göra sannolikt att det är fråga om ett seriöst förhållande. Seriositeten bedöms utifrån en helhetsbedömning av relationen. Exempelvis ser man till hur länge förhållandet varat, i vilken utsträckning parterna har träffats, parternas kännedom om varandra och om parterna har ett gemensamt språk att kommunicera på.

Det finns även ett krav på anknytningspersonen (din väns partner) i Sverige. Denne ska kunna försörja både sig själv och partnern samt ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig själv och partnern (9 § BegrL). Anknytningspersonen får inte vara flykting eller alternativt skyddsbehövande (6-7 § BegrL).

Sammanfattning

Som regel utgör ett avslag på en ansökan om uppehållstillstånd inget hinder för att ansöka om uppehållstillstånd igen. Det finns ingen tidsperiod efter avslag där man inte får ansöka om uppehållstillstånd på nytt. Din vän kan alltså ansöka om uppehållstillstånd igen. Hen ska då göra sannolikt att relationen är seriös.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare