FrågaEKONOMIÖvrigt23/05/2021

När kan man ansöka om bolån tidigast om man går igenom en skuldsanering?

Min skuldsanering är klart april 2022 .Jag vill ansöka om bolån. När får jag ansöka tidigast.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När kan man ansöka om lån vid skuldsanering?
Det finns ingen tidsfrist eller tidsgräns som säger när man får ansöka om lån, såsom bolån, vid skuldsanering. Det finns inte heller någon tidsgräns för banker när de får avslå ansökningar om lån när någon har eller har avslutat en skuldsanering.

När någon ansöker om lån, exempelvis ett bolån, så kommer banken göra en bedömning över personens förmåga att betala tillbaka lånet. I denna bedömning kan en pågående eller precis avslutad skuldsanering ligga personen till last. Skuldsanering kan då vara en grund för att en ansökan om bolån avslås. Jag har förståelse för att detta kan upplevas och kännas orättvist, men det är så att banker och långivare själva får bedöma och avgöra om de vill låna ut pengar.

Sammanfattning och rekommendation
Det finns som sagt ingen tidsgräns som talar om när man får ansöka om ett lån om man genomgår en skuldsanering. Min rekommendation är dock att vänta till skuldsaneringen är klar och tills du känner att din ekonomi är i ordning igen, för att öka möjligheterna att bli beviljad ett lån. Det du också kan göra är att kontakta en ekonomisk rådgivare, exempelvis en som finns i din kommun. Du kan även höra av dig till en bank i din närhet för att höra med dem vad det kan finnas för möjligheter till bolån i och med din skuldsanering.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga. Om du har fler funderingar, är du varmt välkommen att återkomma med dessa till oss på Lawline!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare