När kan lagen om uthyrning av egen bostad tillämpas?

Hej!

Vi hyr en flygel på en liten herrgård. Vi delar på vatten,värme och elen. Då vi bor ungefär 6-7 m från hyresvärdens bostadshus. Det är så att vi har sagt upp hyreskontraktet som är tillsvidare.Men på det hyreskontraktet så står det inget om hur lång uppsägningstid vi har. Jag har kollat själv i lagen om privatuthyrning och påpekade det till honom att vi isåfall har 1 månads uppsägningstid. Och jag får då till svar att det ej är privat uthyrning av bostaden och att det är 3 månader som gäller. Han är bonde och försörjer sig på det, kan det vara så att det har något med det att göra? . Jag blir mest fundersam över hur hans bostad ej är en privat uthyrning då han äger den. Gäller samma lag även fast han tar de via sitt företag?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag ska tillämpas?

Lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) kommer att bli tillämplig under förutsättning att er hyresvärd enbart hyr ut en bostad samt att detta sker utanför näringsverksamhet (1 § privatuthyrningslagen). Om er hyresvärd hyr ut mer än en bostad så kommer lagen alltså enbart att omfatta den första bostaden som blir uthyrd.

Sker uthyrningen utanför näringsverksamhet?

När det kommer till frågan om huruvida uthyrningen anses ske utanför näringsverksamhet så blir lagens förarbeten av betydelse. Där kan vi utläsa att i det fall en hyresvärd hyr ut mer än två lägenheter så anses han också göra detta i syfte att bedriva en näringsverksamhet och omfattas då inte av lagen. Hyresvärden behöver alltså hyra ut bostäder i en sådan omfattning att denna omfattas av hyresförhandlingslagen (se prop. 2012/13:1 utgiftsområde 18 s.76). I propositionen så framgår det även att hyresvärden kan vara en privatperson men också en juridisk person. Det får alltså ingen betydelse att er hyresvärd idag hyr ut till er genom sitt företag utan enbart hur många bostäder som denne hyr ut.

Vilken uppsägningstid gäller?

Förutsatt att er hyresvärd enbart hyr ut en bostad så kommer denna att omfattas av privatuthyrningslagens bestämmelser. Genom detta så har ni som hyresgäster rätt att säga upp kontraktet med en månads uppsägningstid (3 § andra stycket privatuthyrningslagen). Om du och din hyresvärd genom avtal har avtalat om längre uppsägningstid kan detta villkor inte göras gällande då det är till nackdel för dig som hyresgäst (2 § privatuthyrningslagen).

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare