När kan jag säga upp ett hyresavtal?

Hej! Jag har hyrt bostad av en privatperson. Vi hade muntligt avtal om att jag hyr terminsvis (augusti-december och januari-juni) och att jag skulle säga till en månad innan nästa termin om jag ville flytta. Jag hade missat att jag hyrde terminsvis och sa upp bostaden i december. Nu kräver han att jag ska fortsätta betala hyra till juni trots att jag inte bor där, har han rätt att göra det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som om du hyr en lägenhet i andra hand av en privatperson. Om du istället har hyrt personens egna bostad gäller lite andra saker. Jag inleder svaret med vad som gäller om du hyr i andra hand, och beskriver sen reglerna om du hyr en bostad som någon äger.

Om du hyr en hyresrätt i andra hand

Vid hyrning av bostad i andra hand gäller 12 kap. jordabalken (också kallad hyreslagen). 3 § hyreslagen säger att ett kontrakt om hyra av en bostadslägenhet kan vara på antingen bestämd eller obestämd tid. I ditt fall är avtalet på bestämd tid. Enligt 5 § hyreslagen har du som hyresgäst alltid rätt att säga upp hyresavtalet med tre månaders uppsägningstid. Denna bestämmelse är tvingande, vilket innebär att denna rätt inte kan avtalas bort.

Du har alltså rätt att säga upp hyresavtalet att upphöra vid månadsskiftet tre månader efter uppsägningen. Då du sa upp avtalet i december behöver du bara betala hyra till mars!

Om du hyr en bostadsrätt som någon äger

Vid hyrning av en lägenhet som någon äger (alltså inte en hyresrätt i andra hand) gäller att du som hyresgäst alltid har rätt att säga upp hyresavtalet att upphöra vid månadsskiftet som inträffar en månad efter uppsägningen (3 § lag om uthyrning av egen bostad). Dessa regler är alltså mer fördelaktiga för dig som hyresgäst.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig!

Med vänlig hälsning,

Veronica BorgRådgivare