När kan hyresvärden säga upp dig för sent betalda hyror?

Bor i en hyresrätt genom västerås stad (socialen). Varit sen med hyran ca 3 ggr på 2 år, men den har alltid betalats innan månaden passerat. Dvs ligger ej efter med någon betalning. Nu vill hyresvärden sparka ut mig pga det. Har ej på andra sätt betett mig olämpligt som hyresgäst, men hyresvärden klagar till soc att jag har spring hos mig, vilket ej stämmer. Har dem rätt att avhysa mig på dessa grunder? Värden har dessutom tömt mitt förråd o magasinerat mina saker. Har ringt ang mina saker o dem skulle ringa upp inom 2 dgr. Har nu gått 2 veckor. Har dem redan börjat slänga ut mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dug till lawline med dina frågor!

Kan hyresvärden vräka dig på grund av dina sena betalningar?
Vad jag förstår av frågan har du betalat hyrorna innan en uppsägning av ditt hyresavtal har skett. Om så är fallet har hyresvärden inte längre möjlighet att vräka dig på grund av sent betalda hyror, se jordabalkens 12 kapitel 43 §.

Kan hyresvärden vräka dig på grund av att det är mycket spring hos dig?
Om detta spring kan anses vara störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra dina grannars bostadsmiljö på ett sätt att de inte skäligen bör tålas, då kan du vräkas, se jordabalkens 12 kaiptel 25 §.
Av det som framkommer i frågan förekommer inte ens sådant spring som hyresvärden påstår och det bör inte vara möjligt att vräka dig på grund av det.

Har hyresvärden påbörjat avhysningen?
Det kan jag inte svara på, du behöver istället vända dig till hyresvärden och fråga dem. Mitt råd är att du ringer dem även om de sagt att de ska ringa, det verkar onekligen som att de missat att ringa upp dig.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare