När kan f.d. sambo slänga ens egendom?

Om min sambo slänger ut mig hur lång tid har jag på mig att hämta mina saker innan han kan kasta dom

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen särskild tidsfrist för hur länge dina saker måste ligga orörda. Om din sambo slänger dina saker utan att gå "rätt väg" så gör denne sig skyldig till brott. Det är ett brott som kallas olovligt förfogande, 10 kap 4 § brottsbalken (BrB). Det kan även bli fråga om ett egenmäktigt förfarande enligt 8 kap 8 § BrB.

Om dina saker fysiskt tar upp en del plats i bostaden och det hindrar din sambo från att utnyttja lägenheten så kan det tänkas att du istället gör dig skyldig till egenmäktigt förfarande. Det ger däremot ingen rätt att slänga sakerna, såsom jag skriver ovan. Din sambo måste kontakta Kronofogden och begära handräckning för att bli av med dem ,se här. Kronofogden ser du till att dina saker flyttas från bostaden, men de slängs inte utan flyttas till annan plats, vilket du måste stå för ekonomiskt. Du blir givetvis meddelad om handräckning skulle bli aktuell.

Går det mycket lång tid, ca 1-2 år, från det att du flyttat ut, så kan man anse att du avsagt dig besittningen till sakerna (de blir s.k. res delicta). De tillfaller då din sambo som också får slänga dem.

Sammanfattningsvis är det mycket svårt att slänga någon annans saker utan att begå ett brott. Det måste gå en längre tid innan det är möjligt eller så tar man hjälp av Kronofogden för att flytta dem.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare